De benchmark in vogelvlucht
Benchmarkdriehoek
In de benchmark huishoudelijk afval worden uw afvalprestaties vergeleken en geanalyseerd op 4 prestatiegebieden: milieu, kosten, service en vaardigheden.

Milieu
- Hoeveelheid restafval
- Afvalscheiding/ CO2-reductie
- Scheidingsprestaties per grondstof
Kosten
- Afvalbeheerkosten
- Inzamel- en verwerkingskosten per grondstof- /afvalstroom
Service
- Intensiteit dienstverlening
- Aantal ophaalrondes per jaar
- Voorzieningdichtheid
Vaardigheden
- Regievaardigheden
- Bedrijfsvaardigheden (waaronder productiviteit)
Omdat de mate waarin hoogbouw voorkomt in een gemeente zeer prestatiebepalend is maar door gemeenten nauwelijks beïnvloedbaar is, worden de deelnemende organisaties gegroepeerd naar hoogbouwklasse.
Zo werkt de benchmark
De benchmark wordt ieder jaar gehouden en doorloopt de volgende 5 fasen:
Startbijeenkomst en data invullen
Tijdens de startbijeenkomst maakt u kennis met de andere deelnemers en lichten we de benchmark toe. Ook inventariseren we de wensen voor de workshops later in het jaar. Na deze bijeenkomst krijgt u een account op onze internetapplicatie waar u de afvalbeheerdata invult.
Eigen prestaties controleren
Bij het invullen van uw data ziet u op uw persoonlijke dashboardpagina realtime wat uw kengetallen en prestatie-indicatoren zijn. Hierdoor kunt u zelf controleren of uw data-invoer klopt. Ook wij kijken mee en koppelen eventuele onjuistheden en inconsistenties aan u terug.
Vergelijken met anderen
Tijdens de eerste werkbijeenkomst bespreekt u de gegevens en resultaten van uw organisatie met collega-organisaties. Samen gaat u, door ons ondersteund, op zoek naar de oorzaken van de verschillen.
Verbeterpunten formuleren
In de tweede werkbijeenkomst gaat u verbeterpunten formuleren. Welke maatregelen kunt u treffen om de afvalprestaties te verbeteren en de kosten te verlagen? Ook dit doet u samen met collega’s van andere gemeenten en inzamelbedrijven.
Slotbijeenkomst
De benchmark wordt afgesloten met een slotbijeenkomst. Daarin evalueren we de benchmark met u en presenteren we de belangrijkste trends en ontwikkelingen van de benchmark op hoofdlijnen.
Aanmelden
Ja, onze organisatie doet graag mee aan de Benchmark Huishoudelijk Afval
Pakketten en tarieven
Pakket 1: Beleidsregie-light
Tarief: €1923,- (ex btw)
Pakket 2: Beleidsregie
Tarief: €2458,- (ex btw)
Pakket 3: Bedrijfsvoering
Tarief: €2672,- (ex btw)
Pakket 4: Beleidsregie en bedrijfsvoering
Tarief: €3208,- (ex btw)
Extra: Invulservice
Tarief: €563,- (ex btw)
Extra: Verdiepingsanalyse
Tarief: €563,- (ex btw)
In de pakketprijzen zijn alle workshops en bijeenkomsten, rapportages en ondersteuning inbegrepen. We hebben in het licht van de inflatie, en onze wens om de benchmark voor iedereen toegankelijk te houden, besloten om de prijzen voor deelname in 2023 niet te verhogen ten opzichte van 2022.
Kalender 2023
11 april 2023 Startbijeenkomst (14 - 16 uur)
29 juni 2023 1ste Werkbijeenkomst (10 - 15 uur)
26 sept 2023 2e Werkbijeenkomst (10 - 15 uur)
2 nov 2023 Slotbijeenkomst (14 - 16 uur)
De werkbijeenkomsten vinden plaats in Utrecht, Beatrixgebouw (jaarbeursplein). De start- en slotbijeenkomst zijn online.
Meer informatie?
Wilt u meer weten, neem dan contact op met:
- Folkert Starreveld (010 26 000 29)
Te bereiken via info@benchmarkafval.nl
Download hier de brochure 2023
De vakinhoudelijke kennis én de kennissen die ik opdoe door de benchmark zijn zeer waardevol. Zo helpen de succesverhalen en leerpunten van andere gemeenten mij het afvalbeleid van onze gemeente te actualiseren.
Peter Mom Beleidsmedewerker afval, Gemeente Lingewaard
Aanmelden
Ja, onze organisatie doet graag mee aan de Benchmark Huishoudelijk Afval